اینترنت وایرلس
اینترنت وایرلس

اینترنت بی سیم

یکی از شیوه‌های استفاده از خدمات تیام رایان، استفاده از اینترنت بی سیم یا Wireless است که می‌تواند پهنای باندی بسیار بیش از آن چه که به وسیله سیم‌ تامین می‌شود، در اختیار مشترک قرار دهد.در این روش از امواج رادیویی، برای انتقال سیگنال بین دو دستگاه استفاده می‌شود.
سازمان مشتری می‌تواند بسته به نیاز خود و با پرداخت هزینه‌ای که با توجه به میزان پهنای باند اختصاص یافته متغیر خواهد بود، از مزایای داشتن پهنای باند اختصاصی زیاد بهره‌مند شود. در این روش بر خلاف خط استیجاری، مخابرات نقشی بر عهده نخواهد داشت. تنها محدودیتی که در این روش در نظر گرفته خواهد شد، انتقال سیگنال‌ها در باند فرکانسی مجاز اینترنت بی‌سیم یا Wireless است. باند فرکانسی مجاز این خدمات در سراسر جهان، فرکانس‌های ۲٫۴، ۵٫۴ و ۵٫۸ مگاهرتز است و شرکت‌های ارایه دهنده‌ی این خدمات تنها می‌توانند خدمات خود را در این فرکانس‌ها ارایه کنند.

چه کسانی می‌توانند از خدمات بی‌سیم تیام رایان استفاده کنند؟
تمام سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ کاربران خانگی که برای برقراری ارتباط با شبکه جهانی و شبکه‌های داخلی خود به پهنای باند زیادی نیازمندند، می‌توانند از خدمات بی‌سیم تیام رایان استفاده کنند. افزون بر این، اگر به دلیل محدودیت‌های مخابراتی امکان استفاده از خدمات خط استیجاری ممکن نباشد، خدمات پهنای باند می‌تواند جایگزین مناسب این خدمات باشد.

برای استفاده از خدمات Wireless تیام رایان، باید پیش‌نیازهای زیر فراهم باشد:
• نداشتن تداخل فرکانسی با مراکز دیگر
برای استفاده از خدمات بی‌سیم تیام رایان لازم است مکان جغرافیایی مورد نظر مشتری، از نظر تداخل فرکانسی سنجیده شود. اگر در فاصله‌ی میان تیام رایان و دفتر مشتری، مکان دیگری در حال استفاده از فرکانس‌های مجاز بی سیم باشد، امکان تداخل فرکانسی وجود خواهد داشت که می‌تواند ارایه‌ی خدمات را با مشکل رو به رو سازد. در صورت وجود تداخل فرکانسی، تیام رایان در وهله‌ی اول فرکانس را در محدوده مجاز تغییر خواهد داد. اگر استفاده از هیچ یک از فرکانس‌های مجاز در محدوده مورد نظر میسر نباشد، تیام رایان سایت ارایه دهنده‌ی خدمات را به یکی دیگر از پایگاه‌های مستقرخود در شهر جابه‌جا خواهد کرد.
• تامین خط دید مستقیم بین مرکز مشتری و تیام رایان
برای ایجاد ارتباط به وسیله امواج رادیویی، لازم است که دو مرکز ارایه دهنده‌ و گیرنده‌ی خدمات، خط دید مستقیم داشته باشند. تیام رایان با در اختیار داشتن چند پایگاه برای ارایه خدمات اینترنت بی‌سیم امکان مناسبی را برای ارایه‌ی این خدمات فراهم آورده است. در صورتی که خط دید مستقیم به صورت عادی وجود نداشته باشد، می‌توان از آنتن‌های ثابت استفاده کرد.
• تامین امکانات سخت‌افزاری
برای استفاده از خدمات بی‌سیم (Wireless) و بسته به این که بخواهید از چه امکاناتی از این سرویس استفاده کنید، باید امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب فراهم کنید که جزییات دقیق آن را کارشناسان تیام رایان به اطلاع شما خواهند رساند.برای این منظور، شرکت تیام رایان، محصولات و خدمات متنوعی را در این زمینه ارایه می‌کند و نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سازمان شما را برای استفاده از این سرویس و البته نیازهای به مراتب فراتر در این زمینه‌  پوشش می‌دهد.
• ملاحظات امنیتی
بی‌گمان، هنگامی که ارتباط شبکه‌ی سازمان شما با اینترنت و به طور کلی، خارج از سازمان برقرار می‌شود، خطرات نفوذ به شبکه و ریسک‌های امنیتی افزایش می‌یابد. بر این اساس، ضروریست کاربران اقدامات کارسازی را برای افزایش امنیت شبکه در مقابل نفوذ‌های احتمالی درون و خارج سازمان انجام دهند.

پهنای باند اختصاصی

ارایه‌ی خدمات پهنای باند به سازمان‌ها و شرکت‌ها یکی دیگر از خدماتی‌ست که گروه شرکت‌های تیام رایان برای سهولت استفاده کاربران از اینترنت و امکان برقراری ارتباط میان نقاط مختلف جغرافیایی و مراکز و دفترهای مختلف سازمان‌ها به آنان ارایه می‌کند.
با استفاده از این خدمات، شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند به صورت دایمی از خدمات اینترنت پرسرعت و دستاوردهای آن بهره‌مند شوند.
مهم‌ترین پشتوانه‌ها و تجهیزات فنی که گروه شرکت‌های تیام رایان برای ارایه‌ی خدمات پهنای باند به مشتریان از آن‌ها بهره می‌گیرد، عبارت‌اند از:

  •   مرکز داده‌ی مجهز شامل مجموعه‌ای از آخرین و پیش‌رفته‌ترین تجهیزات برای مدیریت شبکه‌ی خدمات گروه شرکت‌های تیام رایان 
  • مجموعه‌ای کامل از مجهزترین تجهیزات فنی روز جهان برای ارایه خدمات (سیسکو، زیمنس، زایکسل، آی بی ام، اچ پی و…)
  • در اختیار داشتن بیشترین پهنای باند اینترنت در استان فارس
  • فناوری منحصر به فرد و پیشرفته بر پایه پیشرفته ترین تجهیزات ارایه خدمات پهنای باند
  • داشتن ارتباط نزدیک با شرکت‌های ارایه کننده‌ی تجهیزات پهنای باند در کشور
  • تیم فنی توانمند و متخصص برای ارایه و پشتیبانی از خدمات
  • تیم توانمند مدیریتی برای مدیریت و توسعه خدمات

ارایه‌ی خدمات از طریق بی‌سیم (Wireless)، یکی دیگر از شیوه‌هایی‌ست که گروه شرکت‌های تیام ، خدمات پهنای باند خود را از طریق آن ارایه می‌دهد. این بخش از خدمات، در تمام مناطقی که امکان استفاده از سیم وجود ندارد و یا فاصله‌ی مشتری از مراکز مخابراتی به قدری است که برقراری ارتباط با سیم برای مشتری مقدور نیست، قابل ارایه است.
افزون بر این، مشتریانی که به پهنای باند بیش‌تری نیاز دارند یا مایل نیستند کاربری خط تلفن خود را تغییر دهند، می‌توانند با استفاده از این خدمات به پهنای باند دلخواه و مورد نیاز خود دسترسی یابند. در این روش با استفاده از باندهای فرکانسی مشخص، ارتباط هوایی بین تیام رایان و سازمان مشتری برقرار می‌شود.

گفتنی‌ست، باندهای فرکانسی که پیش از این برای برقراری ارتباط هوایی مورد استفاده قرار می‌گرفته است، باندهای فرکانسی ۲٫۴ و ۵٫۸ گیگاهرتز هستند که به دلیل استفاده‌ی بیش از حد در حال اشباع ظرفیت هستند. بر این اساس، برای ارایه‌ی خدمات با بهترین کیفیت ممکن و برطرف ساختن مشکل یاد شده، گروه شرکت‌های تیام رایان، باندهای فرکانسی مشخصی را به صورت اختصاصی در اختیار گرفته است و خدمات بی‌سیم خود را از طریق باندهای اختصاصی یاد شده به مشتریان ارایه می دهد.
تیامرایان ، با در اختیار گرفتن فرکانس‌های دیگر، علاوه بر فرکانس‌های یاد شده، و به دست آوردن مجوز رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای استفاده از این فرکانس‌ها، لینک‌های Wireless را بدون پارازیت و نویز و به شکلی نوین در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. مزیت اصلی، فراهم آوردن لینک‌‌های بسیار پایدار و با کیفیت برای مشتریان است که نیاز به نگه‌داری و پایش فرکانس وجود ندارد. در حقیقت مشکلات ناشی از تداخل فرکانسی که همواره در تهران و شهرهای بزرگ ایران مشکل‌ساز بوده است، برای مشتریان برطرف خواهد شد.

چگونگی برقراری ارتباط در روش بی‌سیم (wireless)

برقراری ارتباط میان مراکز و یا نقاط جغرافیایی مختلف شرکت‌ها و سازمان‌ها در روش بی‌سیم، به صورت زیر انجام می‌شود:

  • ایجاد کانال ارتباطی از طرف تیام
    برای برقراری ارتباط هوایی بین دو نقطه مختلف، باید خط دید مستقیم (Line of Sight یا LOS) بین شرکت سرویس‌دهنده و سازمان مشتری وجود داشته باشد. شرکت تیام نت  این امکان را با نصب دکل‌هایی در نقاط حضور خود (POPSiteها) فراهم کرده است. به این ترتیب امکان برقراری ارتباط با تعداد بیش‌تری از مشتریان در نقاط جغرافیایی متعدد به وجود می‌آید.
  • کنترل تداخل فرکانسی با دیگر مراکز
    پس از ایجاد کانال ارتباطی، باید اطمینان حاصل شود که ظرفیت فرکانس مورد نظر اشباع نشده است و تداخل فرکانسی با مراکز دیگر نیز وجود ندارد. به دلیل استفاده اختصاصی تیام رایان  از باندهای فرکانسی ویژه، این مشکل تا حد زیادی پیش‌بینی و برطرف شده است.
  • دریافت امواج در محل سازمان مشتری
    همچنان که پیش از این اشاره شد، برای دریافت امواج ارتباطی باید نقطه‌ی دید مستقیم میان سرویس دهنده و سرویس گیرنده موجود باشد. بسته به محل قرارگیری سازمان مشتری، گاه این ارتباط بدون نیاز به دکل در محل مشتری و گاه با استفاده از دکل در محل برقرار می‌شود. یک آنتن و یک گیرنده‌ی رادیویی نیز برای دریافت این امواج و برقراری ارتباط به کار گرفته می‌شود.
    در مواقعی که امکان برقراری دید مستقیم (LOS) وجود نداشته باشد، با استفاده از تجهیزات ویژه امکان استفاده از روش (NLOS) فراهم می‌شود. در این روش با وجود نبود دید مستقیم، ارسال پهنای باند برای مشتری ممکن خواهد بود. اما این پهنای باند محدود است و پهنای باند بسیار زیاد قابل ارسال نخواهد بود. در این روش به طور معمول پهنای باند به چند مگابایت بر ثانیه می‌رسد.
    پس از برقراری این ارتباط سازمان مشتری می‌تواند به طور شبانه‌روزی و آنلاین از خدمات اینترنت با سرعتی هزاران برابر روش Dial Up بهره‌مند شود. در این روش متناسب با پهنای باند خریداری شده امکان برقراری ارتباط هم‌زمان برای ده‌ها کاربر و ارتباط شبکه‌ای کاربران در نقاط جغرافیایی مختلف و حتی در ساختمان‌ها و شهرهای جدا از یکدیگر به وجود می‌آید. در حال حاضر مشتریان و سازمان‌های متعددی از جمله ISPها و ISDPها (سازمان های بزرگ دولتی و خصوصی) در سراسر نقاط استان فارس و هرمزگان  از این بخش از خدمات گروه شرکت‌های تیام رایان استفاده می‌کنند و از پشتیبانی همه‌جانبه و اختصاصی تیام نت بهره‌مند می‌شوند.

ویژگی‌های خدمات بی‌سیم تیام

مهم‌ترین ویژگی‌های خدمات پهنای باند بی‌سیم تیام نت  را می‌توان به صورت زیر برشمرد:

  • امکان استفاده مداوم از خدمات اینترنت با سرعتی هزاران برابر خدمات Dial Up
  • استفاده از پهنای باند اختصاصی با سرعت دریافت و ارسال برابر و نابرابر بر اساس انتخاب سرویس
  • ارتباط میان بخش‌های مختلف سازمان و در ساختمان‌های جدا از یک دیگر
  • امنیت داده‌ها و اطلاعات مشتری
  • بهره مندی از پشتیبانی اختصاصی  و خدمات نظارت و کنترل همیشگی کیفیت خدمات
  • استفاده از باندهای فرکانسی اختصاصی برای ارایه‌ی خدمات
  • نقاط حضور (POP Siteها) متعدد برای ارایه‌ی خدمات به تعداد بیشتری از مشتریان